A nyelvi funkciókat – azt, hogy mit csinál az ember a nyelvi eszközök
segítségével – hat tágabb témakörön belül részletezzük.
Ezek közül a második témakör messze a legátfogóbb, és a következő részterületeket
foglalja magában:
Az egyes témakörökben bemutatott funkciólisták mindegyike gondos válogatás
eredménye. Ennek során végig azt az elvet tartottuk szem előtt, hogy a
kiválasztott funkciók feleljenek meg a tanulók legvalószínűbb és legsürgetőbb
igényeinek, és hogy együttesen nem haladhatják meg azt az átlagos terhelési
szintet, amit egy 2–3 éves, átlagos intenzitású – tehát évi 35–40 hetes
és heti 2–3 órás – tanfolyam a tanulók számára jelent. (Ezzel kapcsolatban
lásd még az Előszóban mondottakat!)
Sokszor egynél több kifejezési módot javaslunk egy adott funkcióra.
Természetesen teljes mértékben elfogadható, ha a tanuló úgy dönt, hogy
nem használja fel a megadott alternatívák teljes skáláját. Azonban mindenképpen
képesnek kell lennie az összes felsorolt kifejezési forma megértésére,
ha mások használják azokat. A csak receptív használat jelölésére, takarékos
módon, az “R” szimbólumot alkalmaztuk, így jelölve meg, ha egy adott megoldást,
bár valószínűleg elő fog fordulni az anyanyelvi beszélőkkel való érintkezés
során, a tanuló produktív készségeinek sorában kevésbé éreztünk fontosnak.
A nyelvi funkciók direkt vagy indirekt módon tölthetők be. Direkt betöltésükről
van szó, amikor egy nyelvi formát szokásos jelentésében használunk, azaz
abban a jelentésben, amellyel normális esetben önmagában használva rendelkezne.
A “Már indulnod kell.” mondat funkciója az, hogy direkt módon “azt mondjuk
valakinek, hogy csináljon valamit”, míg a “Késő van.” mondaté – amely szokásos
jelentésében csak a “közlés” funkcióját tölti be – indirekt módon szolgálhatja
ugyanezt a célt. A nyelvi funkciók indirekt betöltésének lehetőségei a
kommunikációs aktus szituatív és nyelvi kontextusának megfelelően változnak.
A változatok száma itt olyan nagy, hogy a célunkat szolgáló szisztematikus
leírás és válogatás megvalósíthatatlan. Így mindig azokat a nyelvi formákat
ajánljuk, amelyeket a kérdéses funkció direkt betöltésére alkalmasnak tartunk.
Ez nem jelenti azt, mintha a küszöbszintre tervezett tananyagoknak kerülniük
kellene a nyelvi funkciók indirekt betöltésére szolgáló formák alkalmazását.
Éppen ellenkezőleg. Ha ugyanis ezt tennénk, teljesen természetellenes nyelvhasználathoz
jutnánk.