7. Fejezet: Konkrét fogalmak
Hogy könnyebben tudjunk utalni rájuk, a konkrét fogalmakat altémakörökbe soroltuk. Akárcsak az “általános fogalmak” esetében, a “konkrét fogalmakat” is “javasolt” nyelvi megfelelőjük képviseli (lásd az általános fogalmak listájának bevezetőjét). Alapjában véve azonos fogalom alternatív megfelelőit a következőképpen mutatjuk be: keresztnév/utónév. Ilyen esetben a tanulónak képesnek kell lennie ezek közül legalább egynek az aktív használatára, de a többit is meg kell értenie.
A részletes leírásban több nyitott egységet
találunk, ezeket dőlt betűs szedéssel jelezzük (pl. foglalkozásnevek).
Ilyen esetekben a tananyagtervezőkre, tanárokra és tanulókra bízzuk, hogy
– szükség esetén – meghatározzák azokat a konkrét fogalmakat, melyek céljaiknak
leginkább megfelelnek. Hogy támpontot adjunk azzal kapcsolatban, hogy véleményünk
szerint mely fogalmak jöhetnek leginkább számításba, számos esetben a “pl.”
jelzéssel bevezetett kiegészítő listát adunk. Szem előtt kell azonban
tartani, hogy az ezekben a felsorolásokban szereplő fogalmakat csupán sugalljuk,
és nem határozottan ajánlott egységekként adjuk meg őket. Ha egy szót eltérő
jelentésekkel lehet használni, az adott jelentés rendszerint már a besorolásból
következik (Pl. számla az “étkezés
házon kívül” témakörben), ellenkező esetben pedig a kontextus megadásával
értelmezzük (Pl. levél: Elmegyek a postára feladni egy
levelet.). Ezeknek a példamondatoknak csupán az a szerepük,
hogy értelmezzék a kérdéses szót; nem a tananyagokba való felvételre ajánlott
mondatokról van szó.