E.
Az egyszerű mondat szórendje
Bevezetés
A magyart idegen nyelvként tanulóban ezért az első lépésektől kezdve tudatosítani kell, hogy a magyar szórendet is szigorú szabályok irányítják, melyek megszegése, illetve figyelmen kívül hagyása a kommunikációs cél elérését lehetetlenné teheti. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy fel kell ismernie, és alkalmaznia kell a finomabb, árnyalatnyi jelentéskülönbségeket magukkal hozó szórendi változatokat is. Azonban mind a receptív, mind a produktív nyelvhasználatban biztosan kell kezelnie azt a néhány alapvető szórendi jelenséget, melyek a lényeges jelentéskülönbségek hordozói. A következőkben részletesen ismertetjük ezeket, míg a kevésbé fontos jelenségekre csak utalunk.
Mint a nyelvtani összefoglaló egészében, itt sem arról van szó, hogy a tanulónak ilyen mélységben és tudatosan el kell sajátítania e szórendi változatok kezelését. A tananyagtervezőknek, -szerzőknek, illetve a tanároknak szeretnénk egyértelmű és világos, megfelelő szelekcióval a tanulónak is továbbítható képet adni a magyar mondat – sokszor nehezen érthetőnek és éppen ezért a tanítás/tanulás során másodlagosnak tekintett, pedig megfelelő hozzáállással gyorsan és könnyen elsajátíttatható – szórendjéről.
A következő példákon bemutatjuk a két alapvető mondattípus, az igei
állítmányú (I.) és az névszói-igei állítmányú (II.) mondat néhány szórendi
változatát. A szemléletesség kedvéért a mondatszintű összetevők – az állítmány,
azaz az ige (és névszói-igei állítmány esetén ezen belül az ige
és a névszói állítmányi rész is), az alany, a tárgy és a
különböző határozók – aláhúzással megkülönböztetve jelennek meg. A felsorolt
példák arra szolgálnak, hogy egyrészt lássuk, hányféle (a példáinkban felsoroltaknál
is jóval több) eltérő variáció lehetséges, másrészt elkülönítsük a funkcionálisan
alapvető különbségeket a csupán jelentésárnyalatokat hordozó változatoktól.