13. Fejezet: HOGYAN TANULJUNK?
I. Szükségletek és célok
II. A tanulási folyamat
III. Tanulás a nyelvvel való közvetlen kapcsolaton
keresztül
IV. Értékelés
A “Küszöbszint” összeállításakor abból indultunk
ki, hogy mire lehet szüksége a nyelvanulónak a különböző kommunikációs
helyzetek részvevőjeként. A küszöbszintre tervezett bármely kurzusnak –
ami nem más, mint a tanuló számára felkínált tanulási tevékenységek összessége
– mindenképpen el kell érnie, hogy a tanuló meg tudjon bírkózni az e kommunikációs
helyzetek által támasztott követelményekkel. Emellett azonban a kurzus
elkerülhetetlenül más funkciókat is betölt. Attól függően, hogy hogyan
tervezzük meg, és milyen formában tárjuk a tanuló elé, lehet számára örömforrás
vagy éppen ellenkezőleg, terhes feladat; fokozhatja, ébren tarthatja vagy
éppen mérsékelheti a tanulás iránti motiváltságát; növelheti vagy csökkentheti
önbizalmát; ösztönzőleg hathat az őt
körülvevő világ iránti nyitottságára, az azzal szembeni fogékonyságára,
vagy ellenkezőleg, arra késztetheti, hogy visszahúzódjon, bezárkózzon.
Egyszóval alapcélján messze túlmenően hasznára válhat a tanulónak, vagy
beérheti csupán az alapcél elérésével,
sőt még az is előfordulhat, hogy rossz irányban hat a tanuló személyiségére.
Mindezek a pozitív és negatív következmények nem függnek közvetlenül össze
a tananyag tartalmából következő tanulási terheléssel, hanem e tartalom
formája, bemutatási és gyakorlási módja által az egyes tanulókra
gyakorolt hatás függvényei. Ugyanakkor arra is befolyással van, hogy a
tanuló milyen nagynak érzi a terhelést, azt a benyomást keltve benne, mintha
ez nagyobb, vagy éppen kisebb lenne a ténylegesnél.
Így a küszöbszint eléréséért végzett tanulási tevékenység, túl bizonyos
ismeretek, készségek elsajátításán, többféleképpen hat a tanulóra. Fontos
pozitív hatásai közül az egyik az, hogy fokozza magának a tanulási folyamatnak
a tudatosságát, ezáltal növelve a tanuló teljesítőképességét.
Első pillanatban úgy tűnik, hogy a “hogyan tanuljunk” kérdése nem tartozik
kommunikatív célkitűzéseink körébe. Azonban nem nehéz beépíteni közéjük,
és legalább két nyomós érv szól amellett, hogy ezt megtegyük. Egyrészt
a tanuláslélektan területén már jó
ideje elfogadott nézet, hogy a tudatos tanulás az esetek többségében hatékonyabb
– és tartósabb eredményt hoz –, mint a tudatosságot nélkülöző tanulási
tevékenység. Ez a nagyobb hatékonyság részben annak köszönhető, hogy a
tanulót erősen motiválja, ha tudja, mit és miért csinál. Másrészt a “hogyan
tanuljunk” kérdésének tisztázása felbecsülhetetlen segítséget nyújt a tanulónak
a későbbiekben, mivel felkészíti őt bármilyen további tanulási feladat
elvégzésére. A “Küszöbszint”, mint
bármely más általános célkitűzés, nem más, mint annak a leírása, hogy fejlődése
meghatározott szakaszában mire lesz legnagyobb valószínűséggel szüksége
egy adott célcsoport bármely átlagos tagjának. A célcsoport egy-egy konkrét
tagjának tényleges szükségletei minden
bizonnyal kisebb-nagyobb mértékben eltérnek majd a fiktív “átlagos tag”-éitól.
Következésképpen ahhoz, hogy a tanuló a későbbiekben önállóan tudjon boldogulni
a magyar nyelvvel, illetve a magyar nyelvet használók körében, birtokában
kell lennie annak a rálátásnak és “know
how”-nak, amelyek nélkül nem lehet képes áthidalni az egyéni szükségletei
és az általános célkitűzésekben számításba vettek közötti távolságot. És
ez a tudatosság saját tanulási lehetőségeivel és ezek minél hatékonyabb
kihasználási módjával kapcsolatban
még akkor is jelentős előnyt biztosít számára, ha e távolság olyan nagy,
hogy a tanulónak szakember irányítására van szüksége az áthidalásához.
Végül el kell mondanunk, hogy a tanuló
önállóságának az elősegítése az Európa Tanács által elfogadott kommunikatív
szemlélet egyik alapvető célkitűzése. Eszerint a tanulót arra kell ösztönözni
és felkészíteni, hogy egyre nagyobb terhet vállaljon magára saját képzéséből,
és fejlessze azokat az ismereteit, készségeit, adottságait, melyek
ezt lehetővé teszik számára. Mivel pedig a “Küszöbszint” nem egyszerűen
bizonyos szintű nyelvtudás leírása, hanem adott oktatási/tanulási célkitűzések
megfogalmazása, a “hogyan tanuljunk” kérdéskörébe tartozó készségek nem
puszta melléktermékei egy-egy tanfolyamnak,
hanem e célkitűzések alapvető összetevői, melyeket minden, ezek elérése
érdekében végzett oktatási tevékenység során fejleszteni kell. Más szóval
a célkitűzések szerves részének, nem pedig valamilyen fakultatív plusznak
kell tekinteni őket.
Ezért amikor leírjuk, hogy a kommunikáció során a tanulónak mit kell
tudnia elvégeznie a nyelvvel, illetve a nyelvhasználat révén, teljes joggal
vesszük figyelembe a nyelvtanulás során szerzett gyakorlatát abban, hogy
hatékonyabb és sikeresebb nyelvtanuló, nyelvhasználó
legyen. A “Küszöbszint” célkitűzéseihez tartozik annak elérése, hogy a
tanuló akarjon és legyen képes:
-
megküzdeni a különböző szituációk kommunikációs
nehézségeivel;
-
ennek során felhasználni mindazokat az eszközöket és stratégiákat, melyeknek
birtokában van;
-
vállalni a hibázás kockázatát;
-
mindenféle formában kérni és örömmel venni
a tapasztaltabb beszélőpartnerek segítségét;
-
rendszeresen tanulni saját tapasztalataiból.
Annak elérése is a célkitűzés része, hogy
a tanuló aktívan keresse a nyelvhasználati lehetőségeket, használja ki
az anyanyelvi beszélők jelenlétét a környezetében, de ugyanígy azokat a
lehetőségeket is, melyeket a rádió- és televíziós adások, illetve a nyomtatott
vagy hangzó formában sokszorosított anyagok jelentenek.
Mint már mondtuk, a “hogyan tanuljunk”
kérdését a “Küszöbszint” szerves részének kell tekinteni, nem pedig olyan
járulékos célkitűzésnek, amely hatással van ugyan a pragmatikai/nyelvi
tartalomra, azonban elérését e tartalom bemutatásának és gyakorlásának
a formája és módja biztosítja, vagy
pedig a tanuló egyedi nyelvi tapasztalatai. A “hogyan tanuljunk” elemet
is tanulási célkitűzésként kell megfogalmaznunk, azonban meglehetősen általános
síkon, teret engedve az egyes – feltehetően eltérő tanulási stílust alkalmazó
– nyelvtanulók konkrét és sokszínű
gyakorlatának.
A “hogyan tanuljunk” célkitűzései:
I. Szükségletek
és célok
1. A tanuló legyen tudatában annak, hogy milyen kommunikatív szükségletei
vannak.
2. A tanuló legyen tudatában
annak, hogy milyen tanulási lehetőségeket ajánlanak fel a számára.
3. A tanulónak legyen átfogó
képe arról, hogy kommunikatív szükségletei szempontjából milyen mértékben
van jelentőségük a neki felajánlott tanulási lehetőségeknek.
4. A 7. fejezetben (Részletes leírás) nyitott kategóriákként
tárgyalt területeken a tanuló legyen képes
meghatározni, megtanulni és használni a saját nemzeti hovatartozására,
foglalkozására, érdeklődési körére stb. jellemző konkrét nyelvi egységeket.
5. A tanuló adott esetben legyen képes meghatározni azokat
a kommunikatív szükségleteit, melyeket nem
vesznek számításba a neki felajánlott tanulási lehetőségek.
6. A tanuló legyen képes általános
formában megjelölni azokat a tanulási lehetőségeket, melyek alkalmasak
a fenti 5. pontban említett szükségletek kielégítésére, és/vagy legyen
képes felismerni, ezek szempontjából milyen jelentőségük van a számára
felkínált további lehetőségeknek:
Pl.: Érdekelnek a kulturális témájú cikkek.
Gyakran kell üzleti leveleket írnom.
II. A tanulási folyamat
1. A tanuló számára legyen természetes, hogy egy átfogóbb tanulási
feladatot bizonyos számú alfeladatra kell osztania, melyek mindegyikének
megvan a saját külön célja.
2. A tanuló számára legyen
világos, mi a különbség a produktív és a receptív készségek között, és
az, hogy a nyelvhasználat eltérő fokú jártasságot kívánhat meg e
készségek terén.
3. A tanuló legyen tudatában
annak, hogy a kommunikáció eredményessége mennyire a pragmatikai, grammatikai,
lexikai és fonológiai helyességtől függ.
4. A tanuló legyen képes felismerni,
mire szolgálnak a különböző tananyagok (ismeretszerzés, tájékozódás,
készségfejlesztés), és megállapítani, milyen szerepük lehet ezeknek céljai
elérésében.
5. A tanuló legyen képes megkeresni
a nyelvhasználattal kapcsolatos információkat (pl. a szótárakban, valamint
a kezdő és középhaladó nyelvtanulók számára készült fontosabb segédanyagokban,
nyelvtanokban).
6. A tanuló ismerkedjen meg
különböző szókincsfejlesztési eljárásokkal, s ezek közül válassza ki azt
(vagy azokat), melyet (melyeket) saját maga számára különösen hasznosnak
tart.
7. A tanuló legyen tudatában
annak, mekkora jelentősége van a nyelvtanulásban a tényleges nyelvhasználatnak,
és ismerje meg azokat a kompenzációs stratégiákat, melyek lehetővé teszik
számára, hogy ismeretlen nyelvi elemeket tartalmazó szövegekkel is megbirkózzon.
III. Tanulás a nyelvvel való közvetlen kapcsolaton
keresztül
1. A tanuló legyen képes – a Küszöbszintben meghatározott eszközöket
és stratégiákat felhasználva – kommunikációs kapcsolatot létesíteni más
nyelvhasználókkal, valamint tanulni saját tapasztalataiból.
2. A tanuló legyen képes megfigyelni
azt a nyelvet és azokat a stratégiákat, melyeket a nyelvhasználatban tapasztaltabb
beszélőpartnerei alkalmaznak, és így bővíteni saját receptív és produktív
nyelvi eszközeinek tárházát.
3. Mint hallgató vagy olvasó a tanuló legyen képes felfogni,
megjegyezni és lejegyezni korábban még nem hallott vagy olvasott szavakat
és kifejezéseket, érzékelni mind szituációs szerepüket, mind funkcionális/fogalmi
értéküket.
4. A tanuló legyen képes elismételni olyan szavakat és kifejezéseket
is, melyeket egy beszélgetés során először
hall, legyen képes ő maga is minél előbb használni őket, és – szükség esetén
utólag jegyzeteket készítve – beépíteni őket nyelvi eszközei tárházába.
5. A tanuló legyen képes különböző
kifejezési formákkal kísérletezni (pl. ismert szavakat és nyelvtani szerkezeteket
kombinálni, a szóképzés szabályait önállóan alkalmazni stb.), megfigyelni,
hogy e kísérletek eredményeit elfogadják, vagy nem fogadják el a tapasztaltabb
beszélőpartnerek, és szükség esetén módosítani az alkalmazott eljárást.
6. A tanuló legyen képes kompenzációs
és korrekciós stratégiák alkalmazására (Lásd: Nyelvi funkciók 6. pont),
valamint megfigyelni, elsajátítani és alkalmazni a beszélőpartnerei által
alkalmazott nyelvi eszközöket.
IV. Értékelés
1. A tanuló legyen képes folyamatosan
ellenőrizni saját fejlődését a végcélja elérése felé vezető úton, elsősorban
úgy, hogy elért kommunikációs készségét egymásra épülő részcélokhoz viszonyítja.
2. A tanuló értse meg, mi a
jelentősége a képzés során a tudás- és készségmérésnek, értékelésnek
mint a további tanulási folyamat tervezése segédeszközének.
A “hogyan tanuljunk” kérdésének fenti elemzése során végig abból indultunk
ki, mit is lehet reálisan elvárni a tanulótól a nyelvtanulási folyamat
e korai szakaszában anélkül, hogy figyelmét
túlságosan elterelnénk fő feladatától: magának a nyelv használatának a
tanulásától.
Lehet, hogy egyes tanulók olyan dolgokat
is hasznosnak találnak, mint például a kezdő és/vagy középhaladó szintű
tanulók számára összeállított nyelvtani összefoglalók felhasználásának
a készségét. Itt a tanulónak magának kell eldöntenie, természetesen lehetőleg
a tanár véleményét is kikérve, hogy egy ilyen anyag használata az adott
szinten elősegíti-e a tanulást, vagy olyan idő- és energiaráfordítást igényel,
mely nem áll arányban a küszöbszintre magára megfogalmazott szerény
követelményekkel.
A fenti leírásban többször szerepelt a
következő megfogalmazás: “a tanuló legyen tudatában annak, (hogy)”. Természetesen
itt minden esetben a tudatosság különböző fokára kell gondolni, és nincs
szó olyan igényről, hogy e fogalom szervesen beépüljön a tananyagokba,
tantervekbe. A küszöbszint elérésére tervezett kurzusoknak mindössze elő
kell segíteniük, hogy a tanuló kifejlessze magában ezt a tudatosságot,
azonban anélkül, hogy ezzel kapcsolatban
bármit konkrétan megkövetelnénk tőle.