13. Fejezet:  HOGYAN TANULJUNK?

I.    Szükségletek és célok
II.   A tanulási folyamat
III. Tanulás a nyelvvel való közvetlen kapcsolaton keresztül
IV. Értékelés
 
A “Küszöbszint” összeállításakor abból indultunk ki, hogy mire lehet szüksége a nyelvanulónak a különböző kommunikációs helyzetek részvevőjeként. A küszöbszintre tervezett bármely kurzusnak – ami nem más, mint a tanuló számára felkínált tanulási tevékenységek összessége – mindenképpen el kell érnie, hogy a tanuló meg tudjon bírkózni az e kommunikációs helyzetek által támasztott követelményekkel. Emellett azonban a kurzus elkerülhetetlenül más funkciókat is betölt. Attól függően, hogy hogyan tervezzük meg, és milyen formában tárjuk a tanuló elé, lehet számára örömforrás vagy éppen ellenkezőleg, terhes feladat; fokozhatja, ébren tarthatja vagy éppen mérsékelheti a tanulás iránti motiváltságát; növelheti vagy csökkentheti önbizalmát; ösztönzőleg hathat az őt körülvevő világ iránti nyitottságára, az azzal szembeni fogékonyságára, vagy ellenkezőleg, arra késztetheti, hogy visszahúzódjon, bezárkózzon. Egyszóval alapcélján messze túlmenően hasznára válhat a tanulónak, vagy beérheti csupán az alapcél elérésével, sőt még az is előfordulhat, hogy rossz irányban hat a tanuló személyiségére. Mindezek a pozitív és negatív következmények nem függnek közvetlenül össze a tananyag tartalmából következő tanulási terheléssel, hanem e tartalom formája, bemutatási és gyakorlási módja által az egyes tanulókra gyakorolt hatás függvényei. Ugyanakkor arra is befolyással van, hogy a tanuló milyen nagynak érzi a terhelést, azt a benyomást keltve benne, mintha ez nagyobb, vagy éppen kisebb lenne a ténylegesnél.

Így a küszöbszint eléréséért végzett tanulási tevékenység, túl bizonyos ismeretek, készségek elsajátításán, többféleképpen hat a tanulóra. Fontos pozitív hatásai közül az egyik az, hogy fokozza magának a tanulási folyamatnak a tudatosságát, ezáltal növelve a tanuló teljesítőképességét. Első pillanatban úgy tűnik, hogy a “hogyan tanuljunk” kérdése nem tartozik kommunikatív célkitűzéseink körébe. Azonban nem nehéz beépíteni közéjük, és legalább két nyomós érv szól amellett, hogy ezt megtegyük. Egyrészt a tanuláslélektan területén már jó ideje elfogadott nézet, hogy a tudatos tanulás az esetek többségében hatékonyabb – és tartósabb eredményt hoz –, mint a tudatosságot nélkülöző tanulási tevékenység. Ez a nagyobb hatékonyság részben annak köszönhető, hogy a tanulót erősen motiválja, ha tudja, mit és miért csinál. Másrészt a “hogyan tanuljunk” kérdésének tisztázása felbecsülhetetlen segítséget nyújt a tanulónak a későbbiekben, mivel felkészíti őt bármilyen további tanulási feladat elvégzésére. A “Küszöbszint, mint bármely más általános célkitűzés, nem más, mint annak a leírása, hogy fejlődése meghatározott szakaszában mire lesz legnagyobb valószínűséggel szüksége egy adott célcsoport bármely átlagos tagjának. A célcsoport egy-egy konkrét tagjának tényleges szükségletei minden bizonnyal kisebb-nagyobb mértékben eltérnek majd a fiktív “átlagos tag”-éitól. Következésképpen ahhoz, hogy a tanuló a későbbiekben önállóan tudjon boldogulni a magyar nyelvvel, illetve a magyar nyelvet használók körében, birtokában kell lennie annak a rálátásnak és “know how”-nak, amelyek nélkül nem lehet képes áthidalni az egyéni szükségletei és az általános célkitűzésekben számításba vettek közötti távolságot. És ez a tudatosság saját tanulási lehetőségeivel és ezek minél hatékonyabb kihasználási módjával kapcsolatban még akkor is jelentős előnyt biztosít számára, ha e távolság olyan nagy, hogy a tanulónak szakember irányítására van szüksége az áthidalásához.

Végül el kell mondanunk, hogy a tanuló önállóságának az elősegítése az Európa Tanács által elfogadott kommunikatív szemlélet egyik alapvető célkitűzése. Eszerint a tanulót arra kell ösztönözni és felkészíteni, hogy egyre nagyobb terhet vállaljon magára saját képzéséből, és fejlessze azokat az ismereteit, készségeit, adottságait, melyek ezt lehetővé teszik számára. Mivel pedig a “Küszöbszint” nem egyszerűen bizonyos szintű nyelvtudás leírása, hanem adott oktatási/tanulási célkitűzések megfogalmazása, a “hogyan tanuljunk” kérdéskörébe tartozó készségek nem puszta melléktermékei egy-egy tanfolyamnak, hanem e célkitűzések alapvető összetevői, melyeket minden, ezek elérése érdekében végzett oktatási tevékenység során fejleszteni kell. Más szóval a célkitűzések szerves részének, nem pedig valamilyen fakultatív plusznak kell tekinteni őket.

Ezért amikor leírjuk, hogy a kommunikáció során a tanulónak mit kell tudnia elvégeznie a nyelvvel, illetve a nyelvhasználat révén, teljes joggal vesszük figyelembe a nyelvtanulás során szerzett gyakorlatát abban, hogy hatékonyabb és sikeresebb nyelvtanuló, nyelvhasználó legyen. A “Küszöbszint” célkitűzéseihez tartozik annak elérése, hogy a tanuló akarjon és legyen képes:

Annak elérése is a célkitűzés része, hogy a tanuló aktívan keresse a nyelvhasználati lehetőségeket, használja ki az anyanyelvi beszélők jelenlétét a környezetében, de ugyanígy azokat a lehetőségeket is, melyeket a rádió- és televíziós adások, illetve a nyomtatott vagy hangzó formában sokszorosított anyagok jelentenek.

Mint már mondtuk, a “hogyan tanuljunk” kérdését a “Küszöbszint” szerves részének kell tekinteni, nem pedig olyan járulékos célkitűzésnek, amely hatással van ugyan a pragmatikai/nyelvi tartalomra, azonban elérését e tartalom bemutatásának és gyakorlásának a formája és módja biztosítja, vagy pedig a tanuló egyedi nyelvi tapasztalatai. A “hogyan tanuljunk” elemet is tanulási célkitűzésként kell megfogalmaznunk, azonban meglehetősen általános síkon, teret engedve az egyes – feltehetően eltérő tanulási stílust alkalmazó nyelvtanulók konkrét és sokszínű gyakorlatának.

A “hogyan tanuljunk” célkitűzései:

I. Szükségletek és célok

 II. A tanulási folyamat III. Tanulás a nyelvvel való közvetlen kapcsolaton keresztül IV. Értékelés A “hogyan tanuljunk” kérdésének fenti elemzése során végig abból indultunk ki, mit is lehet reálisan elvárni a tanulótól a nyelvtanulási folyamat e korai szakaszában anélkül, hogy figyelmét túlságosan elterelnénk fő feladatától: magának a nyelv használatának a tanulásától.

Lehet, hogy egyes tanulók olyan dolgokat is hasznosnak találnak, mint például a kezdő és/vagy középhaladó szintű tanulók számára összeállított nyelvtani összefoglalók felhasználásának a készségét. Itt a tanulónak magának kell eldöntenie, természetesen lehetőleg a tanár véleményét is kikérve, hogy egy ilyen anyag használata az adott szinten elősegíti-e a tanulást, vagy olyan idő- és energiaráfordítást igényel, mely nem áll arányban a küszöbszintre magára megfogalmazott szerény követelményekkel.

A fenti leírásban többször szerepelt a következő megfogalmazás: “a tanuló legyen tudatában annak, (hogy)”. Természetesen itt minden esetben a tudatosság különböző fokára kell gondolni, és nincs szó olyan igényről, hogy e fogalom szervesen beépüljön a tananyagokba, tantervekbe. A küszöbszint elérésére tervezett kurzusoknak mindössze elő kell segíteniük, hogy a tanuló kifejlessze magában ezt a tudatosságot, azonban anélkül, hogy ezzel kapcsolatban bármit konkrétan megkövetelnénk tőle.