G.
Hangsúly, hanglejtés
Hangsúly
Szóhangsúly
Szakaszhangsúly
Mondathangsúly
1. Neutrális mondat
2. Nyomatékos mondat
3. “Neutralizált” mondat
Hanglejtés
1. Nyomatékos mondatok
2. Neutrális mondatok
Az intonációs típusok leírása
1. intonációs típus
2. intonációs típus
3. intonációs típus
4. és 5. intonációs típus
Az intonációs típusok használata
1. intonációs típus
2. intonációs típus
3. intonációs típus
4. intonációs típus
5. intonációs típus
Kivételek
Szakaszhangsúly: bemegyek a szobába; otthon vagyunk; moziba készülök; a harmadik emeleten dolgozik; mikor indul haza; le tudtam fordítani a levelet; még a munkahelyemen vagyok; stb.
2. ez a három gyönyörű szobor
3. ez a három gyönyörű szobor
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
be
|
megy |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| nézik |
|
|
|
|
be
|
megy |
|
|
|
| |
|
|
|
Valójában a hangsúly elválaszthatatlan az hanglejtéstől, és fordítva. A magyarban a hanglejtésnek a szavak szintjén nincs jelentés-megkülönböztető szerepe, a szószerkezetek és a mondatok szintjén viszont már van. A beszéddallam alapformája a magyarban minden szinten enyhén ereszkedő. Ez érvényes a szavakra, a szakaszokra és a mondatokra is. A továbbiakban a hanglejtést Kozma Endre elképzeléseinek megfelelően fogjuk bemutatni, mert ezt a megoldás egyaránt jellemzi a tudományos korrektség és a didaktikai célszerűség. Csak azokat az intonációs összetevőket (beszéddallam, hangsúly), s az intonációs tagolási egységnek csak azon részeit mutatjuk be, amelyek meghatározóak a hangzó beszédben, s alkalmasak arra, hogy tanítsuk őket. A beszéddallamnak három magassági fokozatát különböztetjük meg (alsó, középső és felső). A valóságban hangzó dallamot a főhangsúly előtt elhanyagoljuk, s egyenletesen lebegő vonalként ábrázoljuk. (Ezzel kapcsolatban itt csak annyit szeretnénk megjegyezni, hogy ezen a részen is érvényes, amit fentebb mondtunk: a szakaszokban és szavakban az enyhén ereszkedő jelleg.) A főhangsúlytól kezdődő, az intonáció szempontjából releváns részt viszont viszonylag pontosan, s vastag vonallal kiemelve mutatjuk be, jelezve egyúttal a tagolási egység főhangsúlyának helyét is. Az írott szövegben a releváns, főhangsúlytól kezdődő részt a dőlt betűs szedés, ezen belül a főhangsúlyos szótagot a félkövér dőlt betűs szedés jelzi.
A magyarban a beszédben betöltött szerepük alapján meghatározott, értelmi funkciókkal rendelkező 5 intonációs típust különíthetünk el, melyeknek 3-3, a (a főhangsúlytól számított) szótagszómtól függő hangzó változatuk van: ezeket intonációs alapformáknak nevezhetjük. Ezek természetesen nem ölelik fel a magyar intonáció végtelen gazdag tárát, például eleve figyelmen kívül hagyják a hangsúly és hanglejtés érzelem diktálta változatait, azonban alkalmasak arra, hogy a tanuló bármely magyar mondatot helyesen, közlési szándékának megfelelően formáljon meg beszédében, s ugyanakkor képes legyen felismerni és helyesen értelmezni a partner beszédében is a kommunikációs szándék alapösszetevőit.
Az értelem-megkülönböztetés szempontjából közömbös dallamú szakasz (a főhangsúlyig): | |
a mérnök | |
Az értelem-megkülönböztetés szempontjából lényeges dallamú szakasz (a főhangsúlytól): | |
szorgalmas | |
A főhangsúlyos szótag: | szorgalmas |
A beszéddallam típusa (intonációs típusok): | 1, 2, 3, 4, 5 |
A főhangsúlyos szótag és a vele kezdődő szakasz dallamának típusa (az intonációs típus): | 1
szorgalmas. 3
|
Az 5 intonációs típusra és a szótagszámtól
függő variációkra a következő táblázat ad példát:
1 szótag | 2 szótag | 3,4,5… szótag | |
|
|||
Péter vár.
A ház nagy. |
Kati sétál.
A ház magas. |
A
mérnök dolgozik.
A házak magasak. |
|
|
|||
Hány? |
Milyen?
Hogy van? |
Milyenek?
Hogy vannak? Hova mentetek? |
|
|
|||
Péter vár?
A ház nagy? |
Kati sétál?
A ház magas? |
A
mérnök dolgozik?
A házak magasak? |
|
Ti is holnapután indultok? |
|||
|
|||
Péter vár, (és ...)
A ház nagy, (de ...) |
Kati sétál, (és ...)
A ház magas, (de ...) |
Gábor
dolgozik, (és ...)
A fák magasak, (de...) |
|
|
|||
Péter vár, (és ...)
A ház nagy, (de ...) |
Kati sétál, (és ...)
A ház magas, (de ...) |
Gábor
dolgozik, (és ...)
A fák magasak, (de...) |
A hangsúly és a beszéddallam együttese
jól jellemzi a különböző típusú mondatokat. Különösen nagy szerepe van
az állító és az eldöntendő kérdő mondat, valamint a lexikailag és szintaktikailag
azonos neutrális és nyomatékos mondat elkülönítésében. Ez utóbbiakat a
nyomatékos (C1/B1, esetleg B2) elemre
eső erősebb hangsúly, kicsit magasabb kezdet, valamint az jellemzi, hogy
a szakasz általában a mondat (tagmondat) végéig tart. A neutrális mondatban
viszont a főszakasz a nyomatékos (C1/B1, esetleg
B2) elemen kívül csak a C1/C2, esetleg
B1 pozíciókban elhelyezkedő elemeket tartalmazza, a D-ben lévő
elemek már új szakasz(ok)ba kerülnek. Pl.:
Nyomatékos mondatok:
4/5 1 | |
Reggel | bementem az egyetemre. (¬ Bementél az egyetemre reggel?) |
2 | |
Hova utaztok nyáron? |
3 | |
Innen indul az autóbusz? |
4/5 1 | |
Nem téged kerestelek tegnap, | hanem Annát. |
Neutrális mondatok:
4/5 4/5 1 | |
Reggel | bementem | az egyetemre. (¬ Mit csináltál ma?) |
4/5 4/5 4/5 1 | |
A barátaink | felmentek | a Mátrába | síelni. (¬ Mi újság?) |
Az intonációs típusok leírása
4. és 5. intonációs típus: ez a két intonációs típus a befejezetlenség, a folytatás jelzésére szolgál, ezért jellemző módon mellékmondat előtt, vagy a mondaton belül új szakasz előtt találjuk meg őket. A különbség közöttük csak annyi, hogy a 4. típus (amely valamivel gyakoribb), ereszkedő-emelkedő, míg az 5. emelkedő-ereszkedő dallamot mutat. A szakasz hangsúlyos szótagján megy végbe az ereszkedés, illetve emelkedés, onnan kezdve pedig a szakasz végéig folyamatos az emelkedés, illetve ereszkedés. Ha a szakasz a hangsúlytól kezdve csak egy szótagból áll, a két fázis ezen a szótagon belül valósul meg.
1. intonációs típus:
1 | |
Már elment a vonat. |
1 | |
Éjfél előtt | otthon kell lennünk. |
1 | |
Nem tudom kinyitni az ajtót. |
1 | |
Ez | nem igaz. |
Mindazok a funkciók, amelyek az egyszerű felszólító mondattal megvalósíthatók (Lásd: D/4.4.), amennyiben a felszólítás nem erősen emfatikus (utóbbi esetben lásd: 2. intonációs típus), kivéve azokat, melyeket alább külön jelzünk (Lásd: Kivételek), feltéve hogy a szakasz a mondat legvégén helyezkedik el, azaz felkiáltó jellel végződik (nem követi másik tagmondat, illetve kiegészítő elem).
1 | |
Hozzon egy üveg sört! |
1 | |
Ne haragudj! |
1 | |
Kapcsolja be a készüléket! |
1 | |
Most nyisd ki az ablakot! |
2. intonációs típus:
2 | |
Mit főzöl vacsorára? |
2 | |
Hogy van? | |
2 | |
És mikor készültök indulni? |
2 | |
Miért? |
2 | |
Ide hogyan lehet bemenni? |
2 | |
Jaj de jó! |
2 | |
De ügyetlen vagy! |
2 | |
Milyen kár! |
2 | |
Esik a hó! |
Mindazok a funkciók, amelyek a felszólító mondattal megvalósíthatók (Lásd: D/4.4.), amennyiben a felszólítás erősen emfatikus (ellenkező esetben lásd: 1. intonációs típus), kivéve azokat, melyeket alább külön jelzünk (Lásd: Kivételek), feltéve hogy a szakasz a mondat legvégén helyezkedik el, azaz felkiáltójellel végződik (nem követi másik tagmondat, illetve kiegészítő elem).
2 | |
Hozzon már egy üveg sört! |
2 | |
Nehogy kinyisd! |
2 | |
Vigyázzon a kapcsolóval! |
2 | |
Gyerünk már! |
Mindazok a funkciók, amelyek az óhajtó mondattal megvalósíthatók (D/4.3.), kivéve azokat, melyeket alább külön jelzünk (Lásd: Kivételek), feltéve hogy a szakasz a mondat legvégén helyezkedik el, azaz felkiáltó jellel végződik (nem követi másik tagmondat, illetve kiegészítő elem).
2 | |
Bárcsak megvehetném ezt a kabátot! |
2 | |
Bár igaz lenne! |
2 | |
Csak lenne egy kis szabad időm! |
2 | |
Csak ne kellett volna ott maradnom! |
3. intonációs típus:
3 | |
Láttad ezt a filmet? |
3 | |
Nem olvastad el a levelet? |
3 | |
Nincs szükség rám? |
3 | |
Ez jó lesz? |
3 | |
Fáj? |
3 | |
..., ugye? |
3 | |
Nem? |
4. intonációs típus:
4 1 | |
Legyen szíves, | hozzon egy sört! |
4 2 | |
De igen, | megvettem. |
4 1 | |
Nem, | nem olvastam el. |
4 4 4 1 | |
Tegnap délelőtt | az egyetemen | megismerkedtem | egy angol lánnyal. |
4 1 | |
Félek, | hogy elveszik a jogosítványomat. |
4 3 | |
Nem félsz, | hogy elveszik a jogosítványodat? |
5. intonációs típus:
5 3 | |
Elolvastad a levelet, ugye? |
5 1 | |
Elolvastad a levelet, ugye. |
5 1 | |
Kit keres, | kérem? |
5 1 | |
Lehetetlen, | hogy estére kész legyen. |
Hasonlóképpen: “(Nem) biztos,” “(Nem) valószínű,” “(Nem) lehetséges,” “(Nem) szükséges,” “(Nem) kell,” “(Nem) sajnálom”, “(Nem) örülök”, “(Nem) kár” stb. + “hogy...” .
Kivételek:
4/5 4/5 3 | |
Te voltál az, | aki tegnap este | kerestél? |
4/5 3 | |
Hallottad, | mi történt tegnap? |
4/5 3 | |
Érdekli, | hogy van-e még jegy? |
4/5 3 | |
Tudja, | hogy ez a legjobb magyar bor? |
4/5 3 | |
Nem félsz, | hogy elveszik a jogosítványodat? |
4/5 3 | |
Nem baj, | ha kinyitom az ablakot? |
4 | |
Egy kávét? |
4 | |
(– Mikor indul a vonat? – Öt húszkor.) – Mikor? |
4 1/4 | |
Fehéret | vagy vöröset? |
4/5 | |
És akkor? (= És akkor mi van? / És akkor mi történt?) |
4/5 | |
Tessék! | |
4/5 | |
Halló! |
4 1 | |
Hát, én nem vagyok biztos benne. |
3 | |
Mi is a neve? | |
3 | |
Honnan is érkezett? |