G.
Hangs�ly, hanglejt�s
Hangs�ly
Sz�hangs�ly
Szakaszhangs�ly
Mondathangs�ly
1. Neutr�lis mondat
2. Nyomat�kos mondat
3. �Neutraliz�lt� mondat
Hanglejt�s
1. Nyomat�kos mondatok
2. Neutr�lis mondatok
Az inton�ci�s t�pusok le�r�sa
1. inton�ci�s t�pus
2. inton�ci�s t�pus
3. inton�ci�s t�pus
4. �s 5. inton�ci�s t�pus
Az inton�ci�s t�pusok haszn�lata
1. inton�ci�s t�pus
2. inton�ci�s t�pus
3. inton�ci�s t�pus
4. inton�ci�s t�pus
5. inton�ci�s t�pus
Kiv�telek
Szakaszhangs�ly: bemegyek a szob�ba; otthon vagyunk; moziba k�sz�l�k; a harmadik emeleten dolgozik; mikor indul haza; le tudtam ford�tani a levelet; m�g a munkahelyemen vagyok; stb.
2. ez a h�rom gy�ny�r� szobor
3. ez a h�rom gy�ny�r� szobor
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
be
|
megy |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| n�zik |
|
|
|
|
be
|
megy |
|
|
|
| |
|
|
|
Val�j�ban a hangs�ly elv�laszthatatlan az hanglejt�st�l, �s ford�tva. A magyarban a hanglejt�snek a szavak szintj�n nincs jelent�s-megk�l�nb�ztet� szerepe, a sz�szerkezetek �s a mondatok szintj�n viszont m�r van. A besz�ddallam alapform�ja a magyarban minden szinten enyh�n ereszked�. Ez �rv�nyes a szavakra, a szakaszokra �s a mondatokra is. A tov�bbiakban a hanglejt�st Kozma Endre elk�pzel�seinek megfelel�en fogjuk bemutatni, mert ezt a megold�s egyar�nt jellemzi a tudom�nyos korrekts�g �s a didaktikai c�lszer�s�g. Csak azokat az inton�ci�s �sszetev�ket (besz�ddallam, hangs�ly), s az inton�ci�s tagol�si egys�gnek csak azon r�szeit mutatjuk be, amelyek meghat�roz�ak a hangz� besz�dben, s alkalmasak arra, hogy tan�tsuk �ket. A besz�ddallamnak h�rom magass�gi fokozat�t k�l�nb�ztetj�k meg (als�, k�z�ps� �s fels�). A val�s�gban hangz� dallamot a f�hangs�ly el�tt elhanyagoljuk, s egyenletesen lebeg� vonalk�nt �br�zoljuk. (Ezzel kapcsolatban itt csak annyit szeretn�nk megjegyezni, hogy ezen a r�szen is �rv�nyes, amit fentebb mondtunk: a szakaszokban �s szavakban az enyh�n ereszked� jelleg.) A f�hangs�lyt�l kezd�d�, az inton�ci� szempontj�b�l relev�ns r�szt viszont viszonylag pontosan, s vastag vonallal kiemelve mutatjuk be, jelezve egy�ttal a tagol�si egys�g f�hangs�ly�nak hely�t is. Az �rott sz�vegben a relev�ns, f�hangs�lyt�l kezd�d� r�szt a d�lt bet�s szed�s, ezen bel�l a f�hangs�lyos sz�tagot a f�lk�v�r d�lt bet�s szed�s jelzi.
A magyarban a besz�dben bet�lt�tt szerep�k alapj�n meghat�rozott, �rtelmi funkci�kkal rendelkez� 5 inton�ci�s t�pust k�l�n�thet�nk el, melyeknek 3-3, a (a f�hangs�lyt�l sz�m�tott) sz�tagsz�mt�l f�gg� hangz� v�ltozatuk van: ezeket inton�ci�s alapform�knak nevezhetj�k. Ezek term�szetesen nem �lelik fel a magyar inton�ci� v�gtelen gazdag t�r�t, p�ld�ul eleve figyelmen k�v�l hagyj�k a hangs�ly �s hanglejt�s �rzelem dikt�lta v�ltozatait, azonban alkalmasak arra, hogy a tanul� b�rmely magyar mondatot helyesen, k�zl�si sz�nd�k�nak megfelel�en form�ljon meg besz�d�ben, s ugyanakkor k�pes legyen felismerni �s helyesen �rtelmezni a partner besz�d�ben is a kommunik�ci�s sz�nd�k alap�sszetev�it.
Az �rtelem-megk�l�nb�ztet�s szempontj�b�l k�z�mb�s dallam� szakasz (a f�hangs�lyig): | ![]() |
a m�rn�k | |
Az �rtelem-megk�l�nb�ztet�s szempontj�b�l l�nyeges dallam� szakasz (a f�hangs�lyt�l): | ![]() |
szorgalmas | |
A f�hangs�lyos sz�tag: | szorgalmas |
A besz�ddallam t�pusa (inton�ci�s t�pusok): | 1, 2, 3, 4, 5 |
A f�hangs�lyos sz�tag �s a vele kezd�d� szakasz dallam�nak t�pusa (az inton�ci�s t�pus): | 1
szorgalmas. 3
|
Az 5 inton�ci�s t�pusra �s a sz�tagsz�mt�l
f�gg� vari�ci�kra a k�vetkez� t�bl�zat ad p�ld�t:
1 sz�tag | 2 sz�tag | 3,4,5� sz�tag | |
|
![]() |
![]() |
![]() |
P�ter v�r.
A h�z nagy. |
Kati s�t�l.
A h�z magas. |
A
m�rn�k dolgozik.
A h�zak magasak. |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
H�ny? |
Milyen?
Hogy van? |
Milyenek?
Hogy vannak? Hova mentetek? |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
P�ter v�r?
A h�z nagy? |
Kati s�t�l?
A h�z magas? |
A
m�rn�k dolgozik?
A h�zak magasak? |
|
![]() Ti is holnaput�n indultok? |
|||
|
![]() |
![]() |
![]() |
P�ter v�r, (�s ...)
A h�z nagy, (de ...) |
Kati s�t�l, (�s ...)
A h�z magas, (de ...) |
G�bor
dolgozik, (�s ...)
A f�k magasak, (de...) |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
P�ter v�r, (�s ...)
A h�z nagy, (de ...) |
Kati s�t�l, (�s ...)
A h�z magas, (de ...) |
G�bor
dolgozik, (�s ...)
A f�k magasak, (de...) |
A hangs�ly �s a besz�ddallam egy�ttese
j�l jellemzi a k�l�nb�z� t�pus� mondatokat. K�l�n�sen nagy szerepe van
az �ll�t� �s az eld�ntend� k�rd� mondat, valamint a lexikailag �s szintaktikailag
azonos neutr�lis �s nyomat�kos mondat elk�l�n�t�s�ben. Ez ut�bbiakat a
nyomat�kos (C1/B1, esetleg B2) elemre
es� er�sebb hangs�ly, kicsit magasabb kezdet, valamint az jellemzi, hogy
a szakasz �ltal�ban a mondat (tagmondat) v�g�ig tart. A neutr�lis mondatban
viszont a f�szakasz a nyomat�kos (C1/B1, esetleg
B2) elemen k�v�l csak a C1/C2, esetleg
B1 poz�ci�kban elhelyezked� elemeket tartalmazza, a D-ben l�v�
elemek m�r �j szakasz(ok)ba ker�lnek. Pl.:
Nyomat�kos mondatok:
4/5 1 | |
Reggel | bementem az egyetemre. (� Bement�l az egyetemre reggel?) |
2 | |
Hova utaztok ny�ron? |
3 | |
Innen indul az aut�busz? |
4/5 1 | |
Nem t�ged kerestelek tegnap, | hanem Ann�t. |
Neutr�lis mondatok:
4/5 4/5 1 | |
Reggel | bementem | az egyetemre. (� Mit csin�lt�l ma?) |
4/5 4/5 4/5 1 | |
A bar�taink | felmentek | a M�tr�ba | s�elni. (� Mi �js�g?) |
Az inton�ci�s t�pusok le�r�sa
4. �s 5. inton�ci�s t�pus: ez a k�t inton�ci�s t�pus a befejezetlens�g, a folytat�s jelz�s�re szolg�l, ez�rt jellemz� m�don mell�kmondat el�tt, vagy a mondaton bel�l �j szakasz el�tt tal�ljuk meg �ket. A k�l�nbs�g k�z�tt�k csak annyi, hogy a 4. t�pus (amely valamivel gyakoribb), ereszked�-emelked�, m�g az 5. emelked�-ereszked� dallamot mutat. A szakasz hangs�lyos sz�tagj�n megy v�gbe az ereszked�s, illetve emelked�s, onnan kezdve pedig a szakasz v�g�ig folyamatos az emelked�s, illetve ereszked�s. Ha a szakasz a hangs�lyt�l kezdve csak egy sz�tagb�l �ll, a k�t f�zis ezen a sz�tagon bel�l val�sul meg.
1. inton�ci�s t�pus:
1 | |
M�r elment a vonat. |
1 | |
�jf�l el�tt | otthon kell lenn�nk. |
1 | |
Nem tudom kinyitni az ajt�t. |
1 | |
Ez | nem igaz. |
Mindazok a funkci�k, amelyek az egyszer� felsz�l�t� mondattal megval�s�that�k (L�sd: D/4.4.), amennyiben a felsz�l�t�s nem er�sen emfatikus (ut�bbi esetben l�sd: 2. inton�ci�s t�pus), kiv�ve azokat, melyeket al�bb k�l�n jelz�nk (L�sd: Kiv�telek), felt�ve hogy a szakasz a mondat legv�g�n helyezkedik el, azaz felki�lt� jellel v�gz�dik (nem k�veti m�sik tagmondat, illetve kieg�sz�t� elem).
1 | |
Hozzon egy �veg s�rt! |
1 | |
Ne haragudj! |
1 | |
Kapcsolja be a k�sz�l�ket! |
1 | |
Most nyisd ki az ablakot! |
2. inton�ci�s t�pus:
2 | |
Mit f�z�l vacsor�ra? |
2 | |
Hogy van? | |
2 | |
�s mikor k�sz�lt�k indulni? |
2 | |
Mi�rt? |
2 | |
Ide hogyan lehet bemenni? |
2 | |
Jaj de j�! |
2 | |
De �gyetlen vagy! |
2 | |
Milyen k�r! |
2 | |
Esik a h�! |
Mindazok a funkci�k, amelyek a felsz�l�t� mondattal megval�s�that�k (L�sd: D/4.4.), amennyiben a felsz�l�t�s er�sen emfatikus (ellenkez� esetben l�sd: 1. inton�ci�s t�pus), kiv�ve azokat, melyeket al�bb k�l�n jelz�nk (L�sd: Kiv�telek), felt�ve hogy a szakasz a mondat legv�g�n helyezkedik el, azaz felki�lt�jellel v�gz�dik (nem k�veti m�sik tagmondat, illetve kieg�sz�t� elem).
2 | |
Hozzon m�r egy �veg s�rt! |
2 | |
Nehogy kinyisd! |
2 | |
Vigy�zzon a kapcsol�val! |
2 | |
Gyer�nk m�r! |
Mindazok a funkci�k, amelyek az �hajt� mondattal megval�s�that�k (D/4.3.), kiv�ve azokat, melyeket al�bb k�l�n jelz�nk (L�sd: Kiv�telek), felt�ve hogy a szakasz a mondat legv�g�n helyezkedik el, azaz felki�lt� jellel v�gz�dik (nem k�veti m�sik tagmondat, illetve kieg�sz�t� elem).
2 | |
B�rcsak megvehetn�m ezt a kab�tot! |
2 | |
B�r igaz lenne! |
2 | |
Csak lenne egy kis szabad id�m! |
2 | |
Csak ne kellett volna ott maradnom! |
3. inton�ci�s t�pus:
3 | |
L�ttad ezt a filmet? |
3 | |
Nem olvastad el a levelet? |
3 | |
Nincs sz�ks�g r�m? |
3 | |
Ez j� lesz? |
3 | |
F�j? |
3 | |
..., ugye? |
3 | |
Nem? |
4. inton�ci�s t�pus:
4 1 | |
Legyen sz�ves, | hozzon egy s�rt! |
4 2 | |
De igen, | megvettem. |
4 1 | |
Nem, | nem olvastam el. |
4 4 4 1 | |
Tegnap d�lel�tt | az egyetemen | megismerkedtem | egy angol l�nnyal. |
4 1 | |
F�lek, | hogy elveszik a jogos�tv�nyomat. |
4 3 | |
Nem f�lsz, | hogy elveszik a jogos�tv�nyodat? |
5. inton�ci�s t�pus:
5 3 | |
Elolvastad a levelet, ugye? |
5 1 | |
Elolvastad a levelet, ugye. |
5 1 | |
Kit keres, | k�rem? |
5 1 | |
Lehetetlen, | hogy est�re k�sz legyen. |
Hasonl�k�ppen: �(Nem) biztos,� �(Nem) val�sz�n�,� �(Nem) lehets�ges,� �(Nem) sz�ks�ges,� �(Nem) kell,� �(Nem) sajn�lom�, �(Nem) �r�l�k�, �(Nem) k�r� stb. + �hogy...� .
Kiv�telek:
4/5 4/5 3 | |
Te volt�l az, | aki tegnap este | kerest�l? |
4/5 3 | |
Hallottad, | mi t�rt�nt tegnap? |
4/5 3 | |
�rdekli, | hogy van-e m�g jegy? |
4/5 3 | |
Tudja, | hogy ez a legjobb magyar bor? |
4/5 3 | |
Nem f�lsz, | hogy elveszik a jogos�tv�nyodat? |
4/5 3 | |
Nem baj, | ha kinyitom az ablakot? |
4 | |
Egy k�v�t? |
4 | |
(� Mikor indul a vonat? � �t h�szkor.) � Mikor? |
4 1/4 | |
Feh�ret | vagy v�r�set? |
4/5 | |
�s akkor? (= �s akkor mi van? / �s akkor mi t�rt�nt?) |
4/5 | |
Tess�k! | |
4/5 | |
Hall�! |
4 1 | |
H�t, �n nem vagyok biztos benne. |
3 | |
Mi is a neve? | |
3 | |
Honnan is �rkezett? |