3. fejezet: BŐVEBB LEÍRÁS  

1.          Nyelvhasználat a mindennapi élet gyakorlati tevékenységeivel kapcsolatos kommunikációs helyzetekben
1.1.       Hivatalos személyekkel való érintkezés
1.1.1.    Határ
1.1.2.    Vám
1.1.3.    Biztonsági szolgálat
1.1.4.    Rendőrség, közterületi felügyelet stb.
1.2.       Szállással kapcsolatos teendők  (Lásd még: Konkrét fogalmak 2.1.–2.6.)
1.2.1.    Szállásintézés látogatás esetén
1.2.2.    Szállás ideiglenes tartózkodás esetén
1.3.       Étterem
1.4.      Vásárlás: fogyasztási cikkek
1.5.      Tömegközlekedési eszközök használata
1.6.      Egyéni közlekedési eszköz (gépkocsi) használata
1.7.      Információs szolgáltatások igénybevétele
1.8.      Kulturális közintézmények és szórakozóhelyek (múzeum, színház, mozi, diszkó stb.) látogatása
1.9.      Közszolgáltatások igénybevétele
1.9.1.   Postahivatal
1.9.2.   Telefon
1.9.3.   Bank
1.9.4.   Orvosi ellátás
1.10.    Oktatási szolgáltatások (ideiglenes tartózkodás esetén)
1.10.1. Diákként
1.10.2. Szülőként
1.11.    Tájékozódás (az országban, a városban)
1.12.    Munkahelyi kommunikáció
1.12.1. Ideiglenes tartózkodás esetén
1.12.2. A vendéglátó közösség tagjaként
1.13.    Magánvendéglátás (Lásd még: Nyelvi funkciók 4.: Kapcsolatteremtés) 1.13.1. Vendéglátóként
1.13.2. Vendégként
2.         A társadalmi érintkezés területe
3.         Írásbeli vagy szóbeli szövegek kezelése
4.         A legfontosabb társadalmi konvenciók ismerete
5.         Értelmezési stratégiák alkalmazása
6.         A magyar kultúra ismerete
7.         Kompenzációs technikák és stratégiák alkalmazása
Részletes jellemzés
    1.1. Hivatalos személyekkel való érintkezés
     
      A hivatalos személyekkel való érintkezés során a tanulónak mindig képesnek kell lennie arra, hogy bármely, kellőképpen meg nem értett információval, kérdéssel vagy dokumentummal kapcsolatban kérje annak megismétlését, értelmezését és megmagyarázását, illetve komolyabb nehézség esetén tolmács és/vagy jogi tanácsadó segítségét kérje.

      1.1.1. Határ:
       

        A tanuló legyen képes megérteni és kitölteni a szükséges dokumentumokat.

        A tanuló legyen képes megérteni a következőkre vonatkozó kérdéseket, és válaszolni rájuk:

        – személyazonossága (Lásd 7. fejezet: 1.1. – 1.12.);

        – látogatásának időtartama és célja
         

      1.1.2. Vám:
        A tanuló legyen képes megérteni és kitölteni a szükséges dokumentumokat.

        A tanuló legyen képes megérteni a következőkre vonatkozó kérdéseket, és válaszolni rájuk:

        – van-e nála vámköteles áru;

        – mit tartalmaz a poggyásza, és mennyi a benne lévő dolgok értéke;

        – honnan jön, és honnan származnak a nála lévő dolgok;

        – ezek személyes használatra szolgálnak, ajándéktárgyak vagy kereskedelmi célúak.

         

      1.1.3. Biztonsági szolgálat
       
        A tanuló legyen képes megérteni a következőkre vonatkozó kérdéseket, és válaszolni rájuk:

        – mit tartalmaz a kézipoggyásza;

        – vannak-e a poggyászában bizonyos meghatározott dolgok (pl. elektronikus eszközök, valódi vagy játékfegyverek stb.)
         

      1.1.4. Rendőrség, közterületi felügyelet stb.
       
        A tanuló legyen képes:

        – megérteni a következőkre vonatkozó kérdéseket, és válaszolni rájuk:

        – személyazonossága;

        – az általa vezetett jármű adatai;

        – az elvesztett vagy tőle ellopott tárgyak adatai;

        – aktuális tevékenysége;

        – tevékenységének célja és indoka.

        – kisebb szabálysértés esetén mentségeit előadni, valamint helyzetének megértését kérni;

        – a különböző szabályokkal (parkolás, épületekbe való bejutás stb.) kapcsolatban kérdéseket feltenni, és az azokra adott válaszokat megérteni (Lásd még: 1.11.);

        – szükség esetén (pl. baleset, támadás, rablás esetén) rendőri segítséget kérni
         

    1.2. Szállással kapcsolatos teendők (Lásd még: Konkrét fogalmak 2.1.–2.6.)
     
      1.2.1. Szállásintézés látogatás esetén
       
        A tanuló legyen képes:

        – levélben vagy telefonon szállást foglalni;

        – megérdeklődni az utazási irodában, vagy érkezéskor a szállodában, panzióban, kempingben, hogy milyen szálláslehetőségek vannak;

        – kitölteni a bejelentőlapot;

        – szükség esetén panaszt tenni és kieszközölni a hiányosságok kijavítását;

        – elvégezni a távozással kapcsolatos teendőket: kérni a számlát stb.
         

      1.2.2. Szállás ideiglenes tartózkodás esetén
A tanuló legyen képes   – írásban vagy szóban érdeklődni a kibérelendő lakással kapcsolatban, pl.: – a lakásban lévő tárgyakról és állapotukról leltárt készíteni, illetve azt ellenőrizni;

– megszervezni, valamint felügyelni a költözést;

– szükség esetén intézkedni a szolgáltatásokkal, javításokkal és karbantartási munkákkal kapcsolatban;

– szóban, illetve írásban panaszt tenni a lakás tulajdonosánál.

    1.3. Étterem
     
      A tanuló legyen képes:

      – elolvasni és megérteni az éttermek hirdetéseit, az étlapokat stb.;

      – megbeszélni az adott hely előnyeit és hátrányait (befogadóképesség, kategória, konyha, árak, várakozási idő stb.);

      – asztalt kérni;

      – ételt, italt rendelni;

      – kérdéseket feltenni az ételekkel és elkészítési módjukkal kapcsolatban, és megérteni az azokra kapott választ;

      – kérni a számlát, és megkérdezni, hogy az tartalmazza-e a kiszolgálást és az adókat;

      – ellenőrizni a számlát, illetve panaszt tenni lassú kiszolgálás, nem megfelelő minőségű étel, túlszámlázás stb. esetén

    1.4. Vásárlás: fogyasztási cikkek
     
      A tanuló legyen képes:

      – elolvasni és megérteni az újságok, magazinok stb. üzletekre és fogyasztási cikkekre vonatkozó hirdetéseit;

      – megérteni az árucikkek jellegével, használati módjával és vásárlási feltételeivel kapcsolatos egyszerűbb dokumentumok lényegét;

      – a szupermarketekben, áruházakban stb. elolvasni a tájékoztató feliratokat;

      – megkérdezni, hogy valamely árucikk kapható-e, és hol található;

      – érdeklődni egy adott árucikk lényeges tulajdonságairól, előnyeiről és hátrányairól;

      – megbeszélni az árat, valamint a vásárlási feltételeket;

      – fizetni, és szükség esetén reklamálni az árral, számlával stb. kapcsolatban;

      – visszavinni a hibás, nem megfelelő vagy nem kívánt árut, és kérni a kicserélését, a vételár visszatérítését stb.
       

    1.5. Tömegközlekedési eszközök használata
     
      A tanuló legyen képes:
       
        – elolvasni a nyilvános tájékoztatókat (menetrendek, jegyvásárlási lehetőségek és feltételek stb.);

        – érdeklődni az utazás árával, időpontjával, útvonalával kapcsolatban;

        – érdeklődni a különböző közlekedési eszközök, közlekedési vállalatok, társaságok előnyeiről és hátrányairól (menetidő, ár, utazási feltételek stb.);

        – megvenni és ellenőrizni a jegyet (pl. célállomás, utazási osztály, egyszeri utazásra szóló vagy menettérti jegy, útvonal, dátum), helyjegyet venni stb.;

        – megkérdezni, hogy a jármű (repülőgép, autóbusz, vonat, hajó stb.) honnan indul (kapu, kocsiállás, vágány, móló stb.);

        – feladni a poggyászát, használni a csomagmegőrzőt, bejelenteni a poggyásza vagy más tárgyai elvesztését, megrongálódását;

        – megkérdezni, hogy vannak-e kedvezményes utazási lehetőségek, tarifák stb., milyen időtartamra szólnak, milyen feltételekkel vehetők igénybe.

       
    1.6. Egyéni közlekedési eszköz (gépkocsi) használata
     
      A tanuló legyen képes:
       
        – elolvasni a gépkocsibéreléshez szükséges dokumentumokat, kérdéseket tenni fel velük kapcsolatban, és kitölteni őket;

        – megérteni az utasítást és a tájékoztatást adó jelzőtáblákat;

        – igénybe venni az üzemanyagtöltő és szervizállomások szolgáltatásait (üzemanyag, olaj, víz, levegő stb.);

        – bejelenteni a gépkocsi meghibásodását, és kijavíttatni a műszaki hibát;

        – baleset esetén kicserélni a másik vezetővel a járművekre és a biztosításra vonatkozó legfontosabb adatokat
         

      (Lásd még 1.1.4.: “Rendőrség, közterületi felügyelet stb.”, valamint 1.11.: “Tájékozódás”)
       
    1.7. Információs szolgáltatások igénybevétele
     
      A tanuló legyen képes:
       
        – személyesen vagy telefonon információt kérni
       
    1.8. Nyilvános kulturális intézmények és szórakozóhelyek (múzeum, színház, mozi, stadion, diszkó stb.) látogatása
     
      A tanuló legyen képes:
       
        – elolvasni az idegenforgalmi eseményekre, látványosságokra vonatkozó hirdetményeket, a sajtóban megjelenő műsorismertetéseket, az egyes intézmények brosúráit, műsorfüzeteit, a plakátokat, szórólapokat stb.;

        – érdeklődni a nyitvatartási időről, a jegyárakról, az előadások időpontjáról, az ülőhelyek jellegéről és elhelyezkedéséről;

        – elővételben vagy helyben jegyet váltani;

        – érdeklődni a kiegészítő szolgáltatásokról (parkoló, mosdó, büfé, programok stb.)

       
    1.9. Közszolgáltatások igénybevétele
     
      1.9.1. Postahivatal
       
        A tanuló legyen képes:

        – a közönség számára elhelyezett egyszerűbb szabályzatokban, feliratokon megtalálni a keresett információkat;

        – felvilágosítást kérni a postai díjszabásokról (pl. díjkategóriák a rendeltetési hely szerint; levél- és képeslaptípusok; légiposta, expressz és ajánlott küldemények; csomag, távirat, fax stb.);

        – bélyeget, képeslapot, postautalványt, formanyomtatványokat kérni;

        – postai formanyomtatványokat, utalványokat, vámáru-nyilatkozatokat stb. kitölteni.
         

      1.9.2. Telefon
       
        A tanuló legyen képes:

        – elolvasni a telefon használatára vonatkozó utasításokat;

        – használni a telefonkönyveket és szaknévsorokat;

        – igénybe venni a tudakozó szolgáltatásait, illetve egyéb telefonos szolgáltatásokat (pontos idő, ébresztés stb.).

        (Lásd még: Nyelvi funkciók 5.21.–5.26.)
         

      1.9.3. Bank
       
        A tanuló legyen képes:

        – elolvasni az ügyfeleknek szóló hirdetményeket (különösen a pénztári szolgáltatásokra, devizaszabályokra, árfolyamokra vonatkozókat);

        – felvilágosítást kérni az egyes bankjegyek, utazási csekkek beváltásáról és árfolyamáról;

        – tudakozódni a csekkek, hitelkártyák stb. használatával kapcsolatban;

        ideiglenes tartózkodás esetén:

        – felvilágosítást kérni a bankszámlákkal kapcsolatban, illetve bankszámlát nyitni és azt használni.
         

      1.9.4.  Orvosi ellátás
       
        A tanuló legyen képes:

        – elolvasni a különböző feliratokat és hirdetményeket (pl. rendelési idő, szakrendelők, osztályok neve, rendelőintézeti, kórházi tájékoztató feliratok);

        – (telefonon) időpontot kérni a házi, szak- vagy kórházi orvostól;

        – elmondani, hogy milyen panaszai vannak, és válaszolni a fájdalom jellegével, helyével, illetve más tünetekkel kapcsolatos kérdésekre;

        – megérteni a helyszíni vagy későbbi kezelésre vonatkozó utasításokat;

        – beszerezni a gyógyszertárban a gyógyszereket.

       
    1.10. Oktatási szolgáltatások (ideiglenes tartózkodás esetén)
     
      1.10.1. Diákként
       
        A tanuló legyen képes:

        – elolvasni a (különböző oktatási intézmények, nyelviskolák stb. által kiadott) tájékoztatókat, és elvégezni a felvétellel kapcsolatos teendőket;

        – megérteni, és az ismeretszerzés, valamint a társadalmi érintkezés eszközeként használni a magyar nyelvet a tanteremben, illetve a tanulótársak körében szünetben, ebédidőben stb.

        – beszélni az oktatással, tanulással, szabadidős tevékenységekkel, szállással, iskolai étkezéssel stb. kapcsolatos esetleges gondokról;

        – tájékozódni a vizsgalehetőségekről, és jelentkezni a vizsgákra;

        – elolvasni a vizsgaszabályokat, a feladatok utasításait és a vizsgakérdéseket.
         

      1.10.2. Szülőként
       
        A tanuló legyen képes:

        – tájékozódni a gyermek iskolai elhelyezésének lehetőségeiről (különböző iskolatípusok, felvételi követelmények, tandíj, tanévbeosztás, taneszközök stb.);

        – beíratni a gyermeket az iskolába;

        – elvégezni a gyermek iskolalátogatásával kapcsolatos napi teendőket;

        – elolvasni a gyermek viselkedésével, előmenetelével kapcsolatos tanári értesítéseket;

        – részt venni a szülői értekezleteken, tanári fogadóórákon, és megbeszélni a tanárral a gyermek fejlődésével kapcsolatos kérdéseket.
         

    1.11. Tájékozódás (az országban, a városban)
       
        A tanuló legyen képes:

        – megérteni a térképek által adott információkat (közúti, vasúti, metró-, autóbusz- és villamoshálózat; útirányok, kiegészítő információk);

        – felvilágosítást kérni hivatalos személyektől, a szervizállomások alkalmazottaitól vagy általában az emberektől, hogyan juthat el egy adott helyre, hova visz egy út vagy vasútvonal, mi egy autóbusz, villamos vagy vonat célállomása stb.;

        – másoknak a fentiekkel kapcsolatban felvilágosítást adni.
         

    1.12. Munkahelyi kommunikáció
     
      1.12.1. Ideiglenes tartózkodás esetén a tanuló legyen képes:
       
        – beszerezni a munkavállalási engedélyt stb.;

        – felvilágosítást kérni (pl. egy munkaközvetítő irodában) az elhelyezkedési lehetőségekről, egy adott munka jellegéről és feltételeiről (a munkakör leírása, fizetés, munkaidő, szabadnapok, szabadság, felmondási idő stb.);

        – elolvasni az álláshirdetéseket;

        – írásban jelentkezni egy állásra, és részt venni a felvételi beszélgetésen, valamint írásban és szóban tájékoztatást adni saját magáról, szakképzettségéről, szakmai gyakorlatáról, és válaszolni az ezekkel kapcsolatban feltett kérdésekre;

        – megérteni és elvégezni a felvétellel kapcsolatos teendőket;

        – a munka megkezdésekor megérteni az elvégzendő feladatokat, és kérdéseket tenni fel velük kapcsolatban;

        – megérteni a munkavédelmi és biztonsági rendszabályokat és utasításokat;

        – adott esetben bejelenteni egy balesetet és a kártérítési igényt;

        – igénybe venni a jóléti szolgáltatásokat;

        – megfelelő formában érintkezni a feletteseivel, munkatársaival és beosztottaival;

        – részt venni a vállalat vagy intézmény közösségi életében (munkahelyi étkezés, sport- vagy klubélet stb.)
         

      1.12.2. A vendéglátó közösség tagjaként a tanuló legyen képes segítséget adni a magyar nyelvet – anyanyelveként vagy nem anyanyelveként – beszélő látogatónak a fenti kérdésekben.
         
    1.13. Magánvendéglátás
      (Lásd még: Nyelvi funkciók 4.: Kapcsolatteremtés)

      1.13.1. vendéglátóként a tanuló legyen képes:
       

        – írásban vagy szóban meghívni valakit;

        – üdvözölni és bemutatni a vendégeket;

        – beszélni a “házirendről”;

        – követni a társasági érintkezés magyar szabályait, és alkalmazni a társadalmi kapcsolatteremtés megfelelő eszközeit;

        – információt és véleményt cserélni személyes és társadalmi témákról;

        – virágot, kisebb ajándékot átvenni a vendég érkezésekor, valamint emléktárgyakat vagy kisebb ajándékokat elfogadni és/vagy adni;

        – elbúcsúzni a vendégtől, és megfelelően reagálni a köszönetnyilvánítására.
         

      1.13.2. vendégként a tanuló legyen képes:
– megfelelő formában elfogadni vagy elhárítani egy szóbeli vagy írásbeli meghívást;

– üdvözölni a vendéglátót és a többi (ismert vagy nem ismert) vendéget;

– követni a társasági érintkezés magyar szabályait, és alkalmazni a társadalmi kapcsolatteremtés megfelelő eszközeit;

– információt és véleményt cserélni személyes és társadalmi témákról;

– virágot, kisebb ajándékot átadni érkezéskor, valamint emléktárgyakat vagy kisebb ajándékokat adni és/vagy elfogadni;

– köszönetet mondani a vendéglátásért;

– elbúcsúzni, szükség esetén elintézni a távozással kapcsolatos teendőket (taxirendelés stb.)
 

2. A társadalmi érintkezés területén a tanuló legyen képes:
  – információt cserélni;

– véleményt, nézetet, valamihez való viszonyt, érzelmet, kívánságot kifejezni és megérteni;

– egyetértését kifejezésre juttatni, és másokkal együttműködni.
 

Minderre legyen képes egy sor, az egyént és a közösséget érintő témakörben, mindenekelőtt a következőkben:
  – magánélet;

– életkörülmények;

– szakma, hivatás, foglalkozás;

– tanulás;

– szabadidős tevékenységek;

– utazás, tájak, települések, látnivalók;

– fogyasztási cikkek, vásárlás, árak;

– étkezés;

– társadalmi kapcsolatok;

– politika, aktuális események;

– időjárás;

– nyelvek, nyelvtanulás, nyelvi nehézségek.

Részletesen lásd: 7. fejezet (Konkrét fogalmak).

 
3. A tanuló legyen képes megérteni az alábbi jellegű írásbeli vagy szóbeli szövegek lényegét és/vagy legfontosabb részleteit:
  A szöveg:
  – a fenti 1. pontban felsorolt szituációkhoz vagy a fenti 2. pontban felsorolt témakörökhöz kapcsolódik;

– mind tartalmi, mind formai szempontból világos szerkezetű;

– a lényeges információ kizárólag vagy nagyrészt explicit formában van kifejtve;

– megértése nem vagy alig kívánja meg valamilyen – “az általános európai kultúrán” kívüli – idegen kultúra ismeretét;

– könnyen felfogható módon kerül közlésre: