2. fejezet: ÁLTALÁNOS LEÍRÁS

A “KÜSZÖBSZINT”-ben a következő alaphelyzeteket vesszük számításba a nyelvtanuló és a magyar nyelv találkozásának a lehetőségei közül:

 
1. 
látogatás vagy ideiglenes tartózkodás Magyarországon, illetve a vele szomszédos országok azon régióiban, ahol a mindennapi érintkezés eszköze a magyar nyelv;
2. 
olyan látogatókkal vagy ideiglenes ott-tartózkodókkal való érintkezés saját hazájában, akikkel a magyar nyelv  képezi a közös kommunikációs eszközt;
3. 
a magyart anyanyelvként vagy nem anyanyelvként beszélő személyekkel való érintkezés bármely más országban; 
4. 
egyéb írott vagy beszélt magyar nyelvű szöveggel való találkozás (könyv, újság, rádió, televízió stb.).
 
A fenti alaphelyzetekben a tanuló legyen képes úgy használni a magyar nyelvet, hogy megbirkózhasson mindazoknak a szituációknak a (főleg nyelvi) követelményeivel, melyekkel nagy valószínűséggel szemben találja magát. A következő szituációtípusokat vesszük számításba:  
a)  olyan, a mindennapi élet gyakorlati tevékenységeivel kapcsolatos szituációk, melyek viszonylag pontosan előre meghatározható nyelvhasználatot igényelnek;
b)  az interperszonális kapcsolatteremtés szituációi, melyek lehetővé teszik, hogy a tanuló társadalmi kapcsolatokat hozzon létre és tartson fenn, beleértve részben az üzleti kapcsolatokat is;
c)  az indirekt kommunikációval kapcsolatos szituációk, melyek megkövetelik az írott vagy beszélt nyelvi szövegek lényegének, illetve legfontosabb részleteinek a megértését.