1. fejezet:
A LEÍRÁS SZINTJEI
A küszöbszint leírását három fázisban, azaz három különböző konkrétsági szinten végezzük el:
A bővebb leírás már részletesebb képet ad a küszöbszint céljáról minden lehetséges felhasználónak, beleértve magát a nyelvtanulót is. Felsorolja azokat a nyelvhasználati feladatokat, melyek elvégzésére a tanulónak képesnek kell lennie az általános leírásban meghatározott szituációtípusokhoz tartozó egyes kommunikációs helyzetekben; valamint röviden bemutatja, mit várunk el a tanulótól a szociokulturális kompetencia, illetve a nyelvhasználati és kompenzációs stratégiák terén.
A részletes leírás – amely elsősorban tanfolyamtervezők, tantervkészítők, tananyagírók, tesztösszeállítók stb. számára készült – teljes részletességgel bemutatja, hogy az “általános leírás” és a “bővebb leírás” célkitűzései milyen nyelvi eszközökkel érhetők el. Részletesen leírja a küszöbszinthez tartozó nyelvi funkciókat; rendszerezve felsorolja az ezekkel kapcsolatos általános, illetve konkrét fogalmakat; bemutatja a küszöbszinten elvárható szociokulturális kompetencia legfontosabb összetevőit; ismerteti a fő nyelvhasználati és kompenzációs stratégiákat; és foglalkozik azzal a kérdéssel is, saját tanulási tapasztalataik hogyan segíthetik a nyelvtanulót a “küszöb” átlépésében.