Pedagógiai kihívások az információs társadalomban
A képzés célcsoportja
Középiskola tanárok
A képzés során megszerezhető kompetencia
A képzés célja, hogy megmutassa azokat a kihívásokat és lehetőségeket,
amelyek hatással vannak a középfokú oktatás pedagógusaira az információs társadalomban.
Az alapvető cél a szemléletmód megváltoztatása: a résztvevők a képzés során egy átfogóbb
képet nyernek, amely révén könnyebben tudják értelmezni a mai kulturális,
(oktatás)politikai és gazdasági trendeket. Szélesebb és sokdimenziós ismeretekhez
juthatnak az információs társadalom globális "épüléséről"
és "építéséről", miközben folyamatosan szembesülnek az információs tásadalom kulcsdiskurzusainak
és a mai mindennapos pedagógiai problémák kapcsolódási pontjaival. Ezáltal
napjaink absztraktabb szinten megragadott kulcskérdéseit felfedezik az egyedi
és konkrét pedagógiai helyzetekben.
A résztvevők a továbbképzés végére megismerik az információs társadalom
alapvető és újszerű jelenségeit és trendjeit, valamint a kvantitatív módon
megfoghatónak tekintett változók alapján felállítható információs társadalom
fejlettségi sorrendet. Kiemelt ismereteket jelentenek az új médiakörnyezetnek
az iskola és a diák, illetve a tanár és a diák közötti viszonyokra gyakorolt
hatása. A részvevőknek képessé válnak megkülönböztetni a különböző
médiumokat mint az észlelésnek és a gondolkodásnak különböző keretet adó jelenségeket,
ezzel együtt pedig optimális pedagógiai alkalmazásukat.
A képzés során megszerezhető képesítés
Tanúsítvány a képzés eredményes elvégzéséről.
A képzésbe való bekapcsolódás és részvétel feltételei
Egyetemi vagy főiskolai végzettség. Középiskolai tanári szakképzettség.
Tervezett képzési idő
A képzés teljes óraszáma: 30 óra.
A képzés módszerei
Csoportos tanfolyami képzés.
A tananyag egységei (moduljai), azok célja, tartalma, terjedelme
1. A Moodle oktatási keretrendszer bemutatása:
a Moodle
program részeinek, az általa elvégezhető feladatoknak, valamint a használattal
kapcsolatos
oktatói tapasztalatoknak az ismertetése, valamint a szoftver gyakorlatban
való kipróbálása és a tapasztalatok leszűrése.
2. Az információs társadalom fogalma és a hozzá
köthető jelenségek
- Az információs társadalom kifejezés felbukkanása és definíciós kísérletei;
Információtörténeti érdekességek.
- A gazdaság mint a tudatos információgazdálkodás eminens terepe. A megváltozott
tér és idő, a megváltozott kommunikációs lehetőségek és szokások
mintapéldája. Intézményi-szervezeti informatizálás. Számítógépesítés (hardver),
információ-
és tudásmenedzsment (szoftver).
- Az információs társadalom mint jövőkép. Jólét, jóllét, versenyképesség
a 21. században. Információs társadalom politika. Stratégiai cselekvés,
önreflexiós igény.
- Az új infrastruktúra. Intelligens otthon, intelligens
közlekedés, intelligens település. Ambiens informatika. Informatika
az iskolában mint szervezetben.
- Az információs társadalom eminensei és leszakadói. Az információs társadalom
kvantitatív mutatói. A magyarországi helyzet.
- Médiakörnyezet és kultúra
- Változó műveltség: változó igények az ismeretek és kompetenciák esetében.
A kompetenciák és ismeretek viszonya egymáshoz. Az információs
írástudás fogalma. Az információs társadalom szempontjából megfogalmazható
igényeket
az oktatás-
és neveléselméleti elképzelésekkel kontrasztoljuk.
3. A pedagógiai
gyakorlat kihívásai és lehetőségei
- A média mint konkurencia az iskolában. A médiumhasználat kontrollja az
iskola és a tanár részéről.
- Oktatószoftverek és e-learning. A téma érinti a távoktatás és az m-learning
lehetőségeit, de ezek kielégítő bemutatása nem cél. Edutainment
fogalma és példák rá.
- Blended-learning és az oktatási keretrendszerek. Tanulóközösségek, kooperatív
és kollaboratív tanulás. Hogyan lehet szervessé tenni az informatika használatát
a pedagógiai gyakorlatban, és miért is előnyös ez a tanulás során? Az előző
(3.2) és mostani résztéma szerepe, hogy a használhatóságot, a betölthető
pedagógiai funkciót mutassa fel: melyik a megfelelő hely és idő valamely
e-learning-alkalmazás vagy bármely szoftver és digitális eszköz használatának.
- A projektmunka használata, jelentősége. Kompetenciaprofil használata az
iskolai aktivitás növeléséért.
- A web 2.0 mint iskolai lehetőség. Wikik, blogok (podecast, course-log,
videóblog).
- Iskolai problémák, akadályok megtárgyalása. Ez az óra arra irányul, hogy
a kevés gépidőtől elkezdve bármilyen praktikus és tartalmi ellenérv felszínre
kerüljön a képző ajánlásaival szemben, amelyek az információs társadalom
célok elérésében).
- Ésszerű médiahasználat: a megfelelő alkalom keresése. Az oktatás-nevelés
mint kommunikáció-design, a tanár mint kommunikáció-menedzser.
Maximális csoportlétszám
30 fő
A résztvevők teljesítményét értékelő rendszer
- Ellenőrző feladatok,
- záródolgozat
- választható témájú házidolgozat.
A képzésről, illetve a képzés egyes egységeinek (moduljainak) elvégzéséről szóló igazolás kiadásának feltételei
A tanúsítvány kiadásának feltétele az ellenőrző feladatok elvégzése,
a munkaformákon való részvétel, valamint a záródolgozat és a házidolgozat elkészítése a továbbképzés végén.
A képzési program végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételek, ezek biztosításának módja
Az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ biztosítja mind a személyi, mind a tárgyi feltételeket.
Kapcsolat (név, telefon, fax, e-mail)
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ
A kurzus indításának legközelebbi időpontja
A képzés legközelebbi indulásáról a fenti elérhetőségeken szíveskedjenek érdeklődni.
Képzéshez tartozó dokumentumok
-
Képzési tájékoztató,
-
Felnőttképzési szerződés minta,
-
Jelentkezési lap nyomtatvány
|
|