Érvelés- és tárgyalástechnika, retorika, nyilvános beszéd továbbképzés
A képzés célcsoportja
a közoktatásban dolgozó valamennyi pedagógus és intézményvezető
A képzés során megszerezhető kompetencia
A továbbképzés célja a pedagógusok kommunikációs és vitakészségének javítása,
az argumentációk szakértői kezelésének megalapozása:
- a résztvevők mindennapi civil és szakmai dialógusait egyaránt érintő érveléstechnikai,
tárgyalástechnikai és retorikai kompetenciáinak növelése. Ebben benne
foglaltatik különösen:
- fogalmi, elméleti és módszertani ismeretelemek átadása a logika,
a pszichológia, a kommunikációtudomány köréből;
- gyakorlatok során a meglévő helyes argumentációs készségek erősítése,
a hibás beidegződések kiszűrése, helyes, hatékony eljárásokkal történő
kiváltása.
- másodlagosan, a kommunikáció tudatos és reflexív kezelésére, az argumentáció
kritikai értékelésére irányuló képességek, valamint oktatási készségek
fejlesztése. Háttérismeretek átadása a kapcsolt tantervi anyagok
oktatásához.
A képzésbe való bekapcsolódás és részvétel feltételei
Egyetemi vagy főiskolai végzettség magyar, filozófia, történelem, kommunikáció vagy egyéb humán szakon.
Tervezett képzési idő
60 óra
A tananyag egységei (moduljai), azok célja, tartalma, terjedelme
A 60 órás kurzuson, a tárgy hazai meghonosításában úttörő szerepet betöltő
szakértő oktatók nyújtanak betekintést az argumentáció tudományába. A kurzus
tematikáját úgy állítottuk össze, hogy egységes szemléleti keretek közöt fedje
le az érvelés- és tárgyalástechnika, a retorika szerteágazó tudásterületét.
A fő tematikai egységek:
1. Az érveléstechnikai látásmód elemei
2. A meggyőzés kommunikációelmélete
3. A meggyőzés pszichológiája
4. A tárgyalástechnika pragmatikai keretei
5. Az érvelések szerkezete, rekonstrukciója és kritikája
6. Formális logikai elemek az érvelésben
7. Informális logika
A tanfolyam 35 elméleti és 25 gyakorlati órából áll. A multimédiás alkalmazásokkal
támogatott előadások, a tárgyi-szakmai ismeretek átadása mellett, képet adnak
az informatikai eszközök használatának többféle lehetőségéről is. A gyakorlatokon
a hallgatók az elsajátított elemzési és értékelési, valamint szituációkezelési
technikákat, az oktató irányítása mellett önállóan is alkalmazzák.
Maximális csoportlétszám
40 fő
A résztvevők teljesítményét értékelő rendszer
A résztvevők 2 db maximum 45 perces zárthelyi dolgozatot írnak az 1.-3. valamint a 4.-7. tematikai egységek anyagából. A dolgozatok együtt (pontarányosan 20%-nak megfelelő) fogalmi- elméleti tesztet és (40%-nak megfelelő) módszertani, technikai jártasságokat mérő esszékérdéseket tartalmaznak. A kurzus során a hallgatók 15-20 ezer karakteres önálló házi esszét írnak, amelynek tárgya valamely archivált mediált argumentációesemény kritikai elemzése és amelyet határidőre adnak le, majd szóbeli záróvizsgán védenek meg (40%). A tanúsítvány megszerzéséhez az értékelt teljesítménynek az elérhető maximum 50%-át meg kell haladnia.
A képzésről, illetve a képzés egyes egységeinek (moduljainak) elvégzéséről szóló igazolás kiadásának feltételei
2 db maximum 45 perces zárthelyi dolgozat megírása (az 1.-3. valamint a 4.-7. tematikai egységek anyagából). A dolgozatok együtt (pontarányosan 20%-nak megfelelő) fogalmi- elméleti tesztet és (40%-nak megfelelő) módszertani, technikai jártasságokat mérő esszékérdéseket tartalmaznak. A kurzus során a hallgatók 15-20 ezer karakteres önálló házi esszét írnak, amelynek tárgya valamely archivált mediált argumentációesemény kritikai elemzése és amelyet határidőre adnak le és szóbeli záróvizsgán védenek meg (40%). A tanúsítvány megszerzéséhez az értékelt teljesítménynek az elérhető maximum 50%-át meg kell haladnia.
A képzési program végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételek, ezek biztosításának módja
A tanfolyam helyszíne a Budapesti Műszaki Egyetem valamely (csoportlétszámtól
függő befogadóképességű) multimédiás (audio, video, számítógép, projektor)
tanterme. A szükséges egyéb technikai berendezéseket (Notebook, digitális kamera,
stb) és szoftvereket a Filozófia és Tudománytörténet Tanszék biztosítja.
Bibliográfia
Margitay Tihamér. Az érvelés mestersége. Érvelések elemzése, értékelése és
kritikája. 2004. Typotex, Budapest. (olvasandó kb 500 oldal)
Zentai István. A meggyőzés útjai. A mindennapi élet meggyőzéspszichológiája.
1998. Typotex, Budapest. (olvasandó kb 120 oldal)
Zentai István. A meggyőzés csapdái. Hibák és visszaélések a mindennapi meggyőzésben.
1999. Typotex, Budapest. (olvasandó kb 220 oldal)
Kapcsolat (név, telefon, fax, e-mail)
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A kurzus indításának legközelebbi időpontja
A képzés legközelebbi indulásáról a fenti elérhetőségeken szíveskedjenek érdeklődni.
Képzéshez tartozó dokumentumok
-
Képzési tájékoztató,
-
Felnőttképzési szerződés minta,
-
Jelentkezési lap nyomtatvány
|
|