Munkahelyi oktatók (trénerek, instruktorok) pedagógiai és pszichológiai továbbképzése
A képzés során megszerezhető kompetencia
Munkahelyi oktatást (betanítást, elméleti és gyakorlati képzést, továbbképzést
stb.) foglalkozás-szerűen végző, de pedagógiai szakképesítéssel nem rendelkező
oktatóinak olyan intenzív továbbképzése, amely elősegíti a résztvevők számára
a munkájukhoz szükséges:
- pedagógiai és pszichológiai ismeretek bővítését, rendszerezését és elmélyítését,
- korszerű
oktatástechnológiai ismeretek és készségek elsajátítását és fejlesztését,
- önismeret
fejlesztését, valamint a felnőttoktatásban az oktatói szerep eredményesebb
megvalósítását támogató készségek fejlesztését.
A képzés sikeres elvégzése után a résztvevők bővebb és rendszerezettebb pedagógiai
ismeretekkel rendelkeznek, felkészültebbek lesznek a felnőttoktatással kapcsolatos
pszichológiai jelenségek felismerése és befolyásolása terén, tájékozottabbak
lesznek az oktatásmódszertan területén, a felnőttképzésben eredményesen alkalmazható
olyan készségeket szereznek (fejlesztenek tovább), amelyek hatékonyabbá és
eredményesebbé teszik oktatói munkájukat.
A képzés során megszerezhető képesítés
Tanfolyami bizonyítvány
A képzésbe való bekapcsolódás és részvétel feltételei
A résztvevők munkaköri feladatai közé tartozzék a munkahelyi oktatás, rendelkezzenek
minimális oktatási tapasztalattal.
Tervezett képzési idő
120 óra (ebből a kontaktórák száma, a csoport
létszámától is függően, 60-80 óra)
A képzés módszerei
- d) a képzés módszerei:
csoportos képzés: előadások, gyakorlatok (workshop)
- az oktatási tananyagok feldolgozása távoktatással
- egyéni felkészülés konzultációval
A tananyag egységei (moduljai), azok célja, tartalma, terjedelme
1. Az oktatási folyamat tervezése
A tanegység célja: a résztvevőket megismertetni
a didaktika alapfogalmaival, az oktatás tanítás célrendszerével.
A tanegység tartalma:
Az oktatási rendszer összetevői, jellemzői, működése, a pedagógia, a pszichológia,
a szociológia, az informatika eredményeinek felhasználása az oktatási rendszerben.
Az oktatási cél fogalma, a célok funkciói. A célok operacionalizálása, követelményekké
alakítása. Az oktatás tartalmát meghatározó tényezők. Az oktatási folyamat
jellemzői. Az oktatási folyamat funkciói: motiválás, aktivizálás, differenciálás,
individualizálás. Az oktatási folyamat szervezeti keretei, formái és munkaformái
Az oktatási folyamat értékelése, minősítése. Az oktatási folyamat tervezése,
szervezése: a tanterv, a tanmenet, a tematikus terv, az óravázlat.
A tanegység terjedelme: 4 kontakt óra, az oktatási anyag feldolgozása távoktatással,
egyéni felkészülés konzultációval.
2. A felnőttoktatás módszerei
A tanegység célja: a felnőttoktatásban használt módszerek megismerése és a
gyakorlatok során azok elemzése, kipróbálása
A tanegység tartalma: A felnőttek oktatásának folyamatát meghatározó tényezők.
A felnőttkori fejleszthetőség. A felnőttek tanulási kompetenciája és motivációja,
érdeklődése, tanulási képessége. A felnőttoktatás módszereit meghatározó tényezők.
A felnőttoktatásban használt módszerek kiválasztása. A felnőttoktatás módszerei:
a tanár módszerei, közös módszerek, hallgatói és szituációs módszerek.
A tanegység terjedelme: 4 kontakt óra, az oktatási anyag feldolgozása távoktatással,
egyéni felkészülés konzultációval.
3. Tanulás és készségfejlesztés
A tanegység célja: a tanulás jellemzőinek és elméleteinek megismerése, a gyakorlati
képzésben a készségfejlesztés módszerei, a fejlődés mérésének metodikája
és a fejlesztés eszközeinek megismerése.
A tanegység tartalma: A tanulás külső és belső feltételei. A tanulás elméletei.
Tanulási stílusok, egyéni sajátosságok, a tanulást nehezítő tényezők. A tanulást
segítő módszerek. Az egyéni (otthoni) tanulás, a vizsgára való felkészülés
módszerei. A készségfejlesztés alapjai, módszertana, feltételei. A kompetenciák
és a készségek kapcsolata. A kompetencia-alapú tananyagfejlesztés, az oktatási
célok megfogalmazása. A tananyag strukturálásának követelményei és módszerei.
A tanegység terjedelme: 4 kontakt óra, az oktatási anyag feldolgozása távoktatással,
egyéni felkészülés konzultációval.
4. Az egyéni értékelés módszerei
A tanegység célja: Az egyéni értékelés módszereinek megismerése, a módszerek
használatának feltételei, formái és hatása a tanulók teljesítményére.
A tanegység tartalma: Az ellenőrzés és az értékelés meghatározása. Az értékelés
funkciói. Az ellenőrzés hagyományos módszerei:a felelés, a feladatlap és a
teszt, a vizsga. Az ellenőrzés és az értékelés számítógéppel támogatott formái
Az értékeléssel szemben támasztott követelmények. Az értékelés módszerei és
hatásai. A tevékenység és a tudás értékelésére használatos technikák. Az egyéni
értékelés hatása a tanulási teljesítményre.
A tanegység terjedelme: 4 kontakt óra, az oktatási anyag feldolgozása távoktatással,
egyéni felkészülés konzultációval.
5. Csoportok értékelése és fejlesztése
A tanegység célja: A csoport, mint az oktatás „eszköze” és színtere, jellemzőinek
megismerése, és hatásának elemzése.
A tanegység tartalma: A csoport fogalma, az egyén és a csoport viszonya. A
csoport fogalma, az egyén és a csoport viszonya. A csoport fejlődésének fázisai.
A csoportdinamika, a csoportnyomás. A közös értékek és normák szerepe a csoport
életében. A csoport vezetője és a csoporttagok. Vezetés és vezetési stílusok.
A kommunikáció és kooperáció a csoportban. A tanulócsoport szerepe a felnőttoktatásban.
A csoport, mint a fejlesztés eszköze: a tréning módszerek. A csoportok értékelésének
és fejlesztésének gyakorlati módszertana. Az egyszerűbb eszközöket igénylő
és a számítógéppel támogatott csoportértékelő módszerek előnyei és hátrányai.
A teljesítmény és a csoportjellemzők kapcsolata.
A tanegység terjedelme: 4 kontakt óra, az oktatási anyag feldolgozása távoktatással,
egyéni felkészülés konzultációval
6. Az oktatás gyakorlata
A tanegység célja: a résztvevők oktatásának elemzése és értékelése a kurzus
elején és az elméleti képzés után. A képzés során szerzett ismeretek és a
gyakorlati feladatok során a résztvevők oktatói magatartásában történt változások
regisztrálása, és a fejlesztés további lépéseinek meghatározása.
A tanegység tartalma: A kurzus elején a képzés résztvevőinek oktatási tevékenységéről
(elméleti előadás, tantermi gyakorlat, műhely gyakorlat. stb.) videofelvételt
készítünk, és a képzés első részében tartott „workshopon”, a tematikus egységekbe
szervezett illusztrációs anyag felhasználásával elemzi a csoport, megadott
szempontok szerint, a részvevők oktatói tevékenységét. Az elméleti tananyagra
alapozva és a workshopon szerzett tapasztalatokat is felhasználva, dolgozzák
ki a résztvevők a tanfolyam második felében sorra kerülő ún. „bemutató foglalkozások”
tervezetét.
A tanfolyam ütemezésének utolsó egységében a csoport minden résztvevője saját
szakterületéről választott témában - a meghatározott szempontok szerint elvégzett
és dokumentált pedagógiai előkészítést követően - bemutató foglalkozást tart.
Ezeken a foglalkozásokon minden csoporttag részt vesz, és előre megkapott megfigyelési
szempontok szerint végez tematikus megfigyelést. A foglalkozásokat videóra
rögzítjük, és a csoport tagjai – szakértői támogatással - elemzik, értékelik
egymás munkáját.
A tanegység terjedelme: a „bemutató foglalkozások” összes időigénye s résztvevők
létszámától függ (a bemutató foglalkozások egyenként 45-60 perc kiméretűek).
Az elemezések időtartama összesen: 24 óra.
Maximális csoportlétszám
20 fő
A résztvevők teljesítményét értékelő rendszer
Az elméleti ismeretek elsajátításának értékelése a tananyag alapján összeállított
feleletválasztós teszttel történik. Az eredményesség követelménye a legalább
50%-os teljesítmény
A záró bemutató foglalkozáson nyújtott teljesítmény szakmai értékelése.
A képzésről, illetve a képzés egyes egységeinek (moduljainak) elvégzéséről szóló igazolás kiadásának feltételei
Az elméleti modulok elvégzése, a gyakorlati foglalkozás meghatározott szempontú
előkészítése és a foglalkozás sikeres megtartása.
A képzési program végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételek, ezek biztosításának módja
Személyi feltételek: szakképzett, pedagógiai és pszichológiai végzettséggel
rendelkező oktatók (3 fő)
Tárgyi feltételek: Oktatástechnikai eszközök, számítógép, projektor, videokamera,
videolejátszó, televízió.
Oktatásra alkalmas (csoportfoglalkozásra célszerűen berendezhető) helyiségek.
A képzés személyi és tárgyi feltételeit a képző biztosítja.
Kapcsolat (név, telefon, fax, e-mail)
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
Név |
Telefon |
Fax |
E-mail |
Dr. Antalovits Miklós, tanszékvezető, egyetemi tanár |
463-2654 |
463-2106 |
antalovits@erg.bme.hu |
Láposi Erika, tanulmányi ügyintéző |
463-2654 |
463-2106 |
ercsi@erg.bme.hu |
A kurzus indításának legközelebbi időpontja
A képzés legközelebbi indulásáról a fenti elérhetőségeken szíveskedjenek érdeklődni.
Képzéshez tartozó dokumentumok
-
Képzési tájékoztató,
-
Felnőttképzési szerződés minta,
-
Jelentkezési lap nyomtatvány
|
|